• By admin
  • January 11, 2016

Toename van meer multi-inzetbaarheid

Toename van meer multi-inzetbaarheid

Toename van meer multi-inzetbaarheid 760 440 admin

Het zal voor niemand vreemd in de oren klinken: Opdrachtgevers vragen steeds vaker om profielen van professionals die multi-inzetbaar zijn. De afgelopen jaren zijn technieken en werkwijzen veranderd, waardoor meer ‘breedte’ gevraagd word. Door invloeden van Agile werken, kortere time-to-market, aandacht voor customer journeys en samenwerken volgens de Lean methodiek is het cruciaal om als professional buiten je eigen kaders te denken. Succesvol zijn in de projectomgevingen van nu, vraagt om flexibiliteit, bredere interesse en samenwerken.

Betekent dit dat we weer op zoek gaan naar generalisten in plaats van specialisten?

Nee, uit gesprekken met onze opdrachtgevers blijkt dat niet het geval. Ze blijven bouwen op specialisten en zijn op zoek naar specifieke vaardigheden en kennis. Het vraagt met name een andere inzetbaarheid op het gebied van softskills. Meedenken in het grotere geheel is belangrijker, maar dit kan uitstekend vanuit een specialistische rol als business analist of PMO’er. Je vaart op de kracht van je specialisme, maar versterkt je meerwaarde in het geheel door ook je aandacht te richten op je omgeving en hier flexibel in bij te springen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • een rol als business analist in een scrumteam, die je combineert met de rol van Scrummaster;
  • als analist in het scrumteam ook meedenken over het testtraject;
  • als PMO’er diepte analyses uitvoeren op programma specifieke pijnpunten en hier advies over uitbrengen;
  • Als PMO’er een deelproject oppakken, naast je PMO taken.

 

Blijven (inhoudelijk) specialisten nog gewenst?

In onze ogen zal er altijd plek blijven voor echte, inhoudelijke specialisten, maar zal de vraag hiernaar wel gaan afnemen en een veel kleiner aandeel gaan zijn in de inhuurvraag van organisaties. Professionals die in staat zijn hun inhoudelijk specialisme te combineren met sterke soft skills en een breed interessegebied zijn meer gewild. Het loont voor professionals dus om te investeren in hun soft skill ontwikkeling. Naast communicatieve en sociale vaardigheden gaat het ook om het versterken van de helicopterview en in staat zijn je invloed op het grotere geheel te vergroten.

Voor specialisten die het vooral van hun inhoud moeten hebben en waar de kracht niet op het vlak van soft skills ligt kan het ontwikkelen van een sub-specialisme slim zijn. Hiermee worden zij wel meer multi-inzetbaar, maar gericht op hun kracht: de inhoud. Hiermee kunnen ook zij interessant blijven voor opdrachtgevers in de toekomst.

Kortom, investeren in jezelf, zeker op het vlak van competenties is de komende jaren een slimme zet voor elke freelance professionals. Specialist of generalist, van iedereen wordt een multi-inzetbaarheid verwacht!

 

Leave a Reply